Två giganter i Sverige. Tack Upsales!

I torsdags gästades Sverige av Stephen M.R. Covey, eftertraktad föreläsare och författare till boken "The Speed of trust" och hans, för oss i Sverige ännu mer kände far den legendariske grundaren till det megastora utbildningsföretaget FranklinCovey: Dr Stephen R. Covey. Nu 80 år gammal! (Fotot nedan från Upsales) Upsales 
Författare till "The 7 Habits of Highly Effective People" en bok som idag sålts i över 20 miljoner ex och översatts till 38 språk och av många rankas som världens genom tiderna mest inflytesrika affärsbok. 




Time Magazine har utsett Stephen R Covey till en av de 25 mest inflytesrika amerikanerna genom tiderna. För 12 år sen hörde jag Covey för första gången. Det var under en konferens i USA (ASTD International Conference and Expo) där FranklinCovey och Ken Blanchard alltid hade de mest påkostade montrarna, ett sätt att manifestera sin överlägsenhet som var odiskutabel. När stjärnor som Blanchard och Covey entrar scenen står tusentals amerikaner och jublar i bänkraderna.

Det var väl lite si och så med jublandet i Munchenbryggeriet i torsdags men nog var publiken nöjd alltid. Det är imponerande av Upsales att lyckas med konststycket att få dessa två stjärnor till Sverige, det är inte ofta de uppträder tillsammans, och att även fylla lokalen. Att sälja seminarieplatser till event är idag en profession i sig. Svenskarna är svårflirtade och tyvärr inte alltid så intresserade av att lära nytt, i alla fall inte om det kostar 4-5000 kronor och tar en heldag i anspråk.

Eftersom jag sedan länge har boken om de 7 goda vanorna (både på engelska och svenska för säkerhets skull) var min behållning inslagen från den relativt nya boken "The 8 Habit" som handlar om att hitta sin inre motor, den drivkraft som kan få vilken människa som helst att uträtta arbete utan att någon annan motiverar dem. Covey kallade det att hitta sin inre röst.
 
Det gör du när du lyckas förena följande fyra områden:

1. Vad älskar jag att göra? (Passion)
2. Vad gör jag allra bäst? (Talang)
3. Hur kan jag göra nytta? (Behov)
4. Vad borde jag göra? (Samvete)

Sen tyckte jag mycket om budskapet i  Stephen M.R Coveys bok "The Speed of Trust". Ska genast beställa boken, den kompletterar mitt budskap om trovärdighet på ett genialt sätt. Ur föreläsningen: Först måste du fråga dig om du kan lita på dig själv? Brukar du hålla ditt ord mot dig själv? Gör du det du bestämmer dig för att göra? Om du inte har tillit till dig själv, hur ska då andra kunna ha förtroende för dig?

Nu är sommaren här och vi kan börja träna på tillit och förtroende. Bestäm dig för vad du vill göra och se till och gör det. Litet som stort. Själv genomförde Johan och jag vår tredje Multisporttävling i lördags.

Star Adventure Race. Jag är kräkfärdig av oro innan start och lycklig som ett barn efteråt. Denna gång gick vi i mål på 4 tim och 10 min och hamnade på en hedrande 6 plats. Vår bästa placering hitintills. Då hade vi klättrar genom mörka avloppstunnlar, simmat i gyttjepölar, cyklat MTB, sprungit och paddlat. Tror Stephen skulle vara nöjd med att jag gjorde det jag sagt att jag skulle göra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0