SVT Gomorron Sverige


Så var det dags att få debutera i SVTs morgonsoffa. Hade svårt att somna kvällen innan, tänk om jag skulle försova mig? Har visserligen aldrig hänt, men någon gång kan ju vara den första? Efter knappt någon sömn alls var det dags att stiga upp kl 05.00. Jätterar tjej i sminket och sedan en kopp kaffe med journalist Peder Carlquist som börjat TV-dagen med att uttala sig om läget i Afghanistan. Han fick stå i rutan, jag skulle sitta. 30 sek innan jag ska i sändning upptäcker teknikern att det inte är något ljud i min mikrofon. På två röda byter vi blixtsnabbt utrustning och så drar det igång. Tiden rusar fram och efteråt är det så klart tusen saker som jag önskar att jag också hade sag till Filip Struwe. Som det där om att Carolina Kluft har haft det tufft på jobbet.

Hörde en strålande intervju med Carolina på radion för några dagar sedan. Hon hävdade att det knappast kom som en överraskning för henne att hon missade kvalet. "Jag har varit skadad och inte kunnat träna som jag borde. Jag är helt enkelt för dåligt tränad". Så länge Carolina själv vet varför hon misslyckats, är det lättare för henne att ta motgången. Att hon ställde upp i kvalet trots låga odds var för att det är avgörande för henne att få tävlingsrutin, att våga misslyckas, utsätta sig för pressen och kunna ta en förlust. Det är en del av hennes både fysiska och mentala träning.  
Få personer är lika skickliga som elitidrottsmän och kvinnor på att ta kritik och motgångar. De lägger ingen energi på att hitta ursäkter, de söker förklaringar till varför det inte går som det ska och tränar sedan stenhårt (efter förutsättning) för att snabbt komma tillbaka. De vågar se sig i spegeln, ja de bara inte vågar, de tvingar sig själva varje dag att se vad de kan göra bättre. Ingen begär att vi vanliga människor ska pressa oss lika hårt som Carolina, men en stunds reflektion under semestern kanske inte är för mycket att begära? Be någon i din närhet ge dig lite uppriktig feedback. Är det något som du borde göra mer av? Mindre av? Gå inte i försvar, lyssna färdigt och fundera sedan på hur du kan bli en bättre förälder, partner, chef, säljare, medarbetare eller kanske bara vän.

Klippet från SVT Gomorron Sverige hittar du här: http://svtplay.se/v/2081760/vand_motgangar_till_succe 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0