Stolt boksäljare förundras över en bransch i kris
Noterar att bokbranschen 2008, efter 10 års uppåtgång gick rakt in i väggen. Försäljningen har sedan dess minskat. Även om det finns en uppåtgående trend under 2010 så är mariginalerna fortfarande pressade. Generellt har bokmarknaden alldeles för låg lönsamhet. KFs koncernchef Lars Idermark säger att bokbranschen präglas av ett konservativt tänkande som drar ned tillväxten: "När jag går in i en bokhandel blir jag alltid väl mottagen, men det är aldrig någon som frågar om jag vill köpa något. Vi måste få in människor som inte bara älskar böcker utan även vill sälja böcker."
Tycka vad man vill om Lars Idermark och snart har han lämnat KF (med förlag som Norstedts, Rabén och Sjögren, Bokus och Akademibookhandeln) för Posten, men han har en poäng. Jag roade mig själv med, att under några korta rymningar från vår egen monter besöka andra förlag. Jag ville ha intressanta nya böcker till mig själv, min sambo och mina ungdomar där hemma. Jag hade ont om tid och behövde hjälp att fatta snabba beslut. Men det var inte lätt att hitta någon som ville sälja. Visst fanns det lysande undantag som Sekwa förlag som deladede monter med Elisabeth Grates bokförlag och Sportförlaget men annars var det mer regel än undantag att personalen i montrarna många gånger hellre pratade med varandra, drack vin eller kindpussades med kändisar, än att ens uppmärksamma besökare. Bokmässan liknar på många sätt en enda stor firmafest dit man åker för att visa upp sig snarare för att sälja.
Tack och lov är jag knuten till ett förlag som höjer säljfanan. Soderpalm publishing bildar stjärnor med böcker om hur man gör avslut, läser av kundens behov, får till den rätta gnistan, tar kritik, söker jobb och inte minst hur man tar hand om sina kunder.
Naturligtvis står vi på tårna för att få sälja. Vi tar kontakt med de som passerar vår monter, vi intresserar oss för våra besökare och ställer frågor. Vi vill inget hellre än att de ska köpa våra böcker som vi själva tycker så mycket om.
Resultatet blir att vi får höra att vi är så trevliga och roliga. Dessutom slog vi säljrekord varje dag.Ännu mer imponerande är att förlaget startades av Max Söderpalm samma år som branschen störtdök. Med en strategi som byggde på att göra precis tvärtom mot vad alla stora förlag gjorde ökade han från dag ett. Efter 2.5 år blomstrar företaget och omsätter över 7 miljoner. Det kallar jag en framgångssaga värd att berätta. Och den har bara börjat.
Tycka vad man vill om Lars Idermark och snart har han lämnat KF (med förlag som Norstedts, Rabén och Sjögren, Bokus och Akademibookhandeln) för Posten, men han har en poäng. Jag roade mig själv med, att under några korta rymningar från vår egen monter besöka andra förlag. Jag ville ha intressanta nya böcker till mig själv, min sambo och mina ungdomar där hemma. Jag hade ont om tid och behövde hjälp att fatta snabba beslut. Men det var inte lätt att hitta någon som ville sälja. Visst fanns det lysande undantag som Sekwa förlag som deladede monter med Elisabeth Grates bokförlag och Sportförlaget men annars var det mer regel än undantag att personalen i montrarna många gånger hellre pratade med varandra, drack vin eller kindpussades med kändisar, än att ens uppmärksamma besökare. Bokmässan liknar på många sätt en enda stor firmafest dit man åker för att visa upp sig snarare för att sälja.
Tack och lov är jag knuten till ett förlag som höjer säljfanan. Soderpalm publishing bildar stjärnor med böcker om hur man gör avslut, läser av kundens behov, får till den rätta gnistan, tar kritik, söker jobb och inte minst hur man tar hand om sina kunder.
Naturligtvis står vi på tårna för att få sälja. Vi tar kontakt med de som passerar vår monter, vi intresserar oss för våra besökare och ställer frågor. Vi vill inget hellre än att de ska köpa våra böcker som vi själva tycker så mycket om.
Resultatet blir att vi får höra att vi är så trevliga och roliga. Dessutom slog vi säljrekord varje dag.Ännu mer imponerande är att förlaget startades av Max Söderpalm samma år som branschen störtdök. Med en strategi som byggde på att göra precis tvärtom mot vad alla stora förlag gjorde ökade han från dag ett. Efter 2.5 år blomstrar företaget och omsätter över 7 miljoner. Det kallar jag en framgångssaga värd att berätta. Och den har bara börjat.